Kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle to absolutna nowość na polskich drogach. Te sprytne urządzenia nie udają niczego innego – są po prostu bezlitosnymi łowcami mandatów i pozostaną takimi nawet jeśli myślisz, że zdążysz przemknąć. W odróżnieniu od innych systemów kontroli, pierwsze spotkanie z Red Light robi mieszane wrażenie. Ale – w przeciwieństwie do zwykłych fotoradarów – te kamery zyskują w miarę poznania ich działania. No i mają jedną cechę, która przy wszystkich swoich słabościach, po prostu “wymiata” i stawia pod ścianą nawet najbardziej niepokornych kierowców. Kamery te fotografują przód pojazdu, co umożliwia identyfikację numeru rejestracyjnego oraz twarzy kierowcy, co jest istotne w przypadku rejestrowania wykroczeń drogowych. Już wyjaśniam gdzie znajdziesz ponad 50 takich punktów.
Wstęp do rejestratorów przejazdu
Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle to urządzenia, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Są one montowane na skrzyżowaniach ulic, takich jak skrzyżowanie ulic Męczenników Oświęcimskich, skrzyżowanie ulic Kilińskiego, skrzyżowanie ulic Wejherowskiej, skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego, i innych. Te zaawansowane technologicznie urządzenia są narzędziami Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, które wyłapują kierowców łamiących przepisy ruchu drogowego, w tym przejazd na czerwonym świetle. Dzięki nim, każdy przejazd na czerwonym świetle jest rejestrowany, co skutecznie zniechęca kierowców do łamania przepisów i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Co to jest system Kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle (system Red Light) i jak działa?
System Red Light to zadziwiająco skomplikowany mechanizm, którego działanie opiera się na zestawie kamer ustawionych na skrzyżowaniach. Jeździłem obok kilku z nich i muszę przyznać, że technologia ta jest niemal niewidoczna dla przeciętnego kierowcy. Jak podaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, liczba zamontowanych kamer waha się od kilku do kilkunastu na jednym skrzyżowaniu. Wszystko zależy od wielkości przecięcia dróg. Nie mogę uwierzyć, z jaką precyzją to działa – część kamer nadzoruje przód samochodu i linię warunkowego zatrzymania, a inne urządzenia rejestrują cały cykl zmiany sygnalizacji i wjazd samochodu na skrzyżowanie.
Zauważyłem, że kamery rejestrują wyłącznie samochody wjeżdżające za sygnalizator sygnału drogowego, gdy dla pasa ruchu świeci się światło czerwone. To, co mnie zaskoczyło, to fakt, że w asfalcie zatopiona jest pętla indukcyjna. Ta pętla odnotowuje wjazd za sygnalizator na czerwonym świetle, a wtedy kamera przy sygnalizatorze wykonuje zdjęcie samochodu. Oczywiście zdjęcie jest tak zrobione, żeby widoczny był numer rejestracyjny samochodu oraz wizerunek kierowcy – żebyś nie myślał, że wymigasz się od mandatu twierdząc, że to nie ty prowadziłeś.
Zdjęcia z kamer Red Light przesyłane są do Centralnego Systemu Przetwarzania rejestratora przejazdu. Tu naprawdę zaczyna się zabawa – musi nastąpić weryfikacja oraz identyfikacja tablicy rejestracyjnej samochodu. Pracownicy sprawdzają, czy faktycznie doszło do przekroczenia przepisów i czy kierowca faktycznie wjechał na skrzyżowanie, gdy świeciło się czerwone światło. To wszystko jest możliwe dzięki potwierdzeniu zgodności dokumentacji fotograficznej z danymi ze sygnalizatorów świetlnych. Plastikowa skrzynka z kamerą nie zostawia ci praktycznie żadnej szansy. Dodatkowo, system ten jest kluczowym elementem kontroli ruchu drogowego, co pozwala na skuteczne egzekwowanie przepisów i poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego
Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest jednym z najważniejszych aspektów życia codziennego. Przejazd na czerwonym świetle jest jednym z najpoważniejszych wykroczeń, które może spowodować kolizję drogową. Dlatego też rejestratory przejazdu na czerwonym świetle są tak ważne. Są one montowane na skrzyżowaniach ulic, takich jak skrzyżowanie ulic Poznańskiej, skrzyżowanie ulic Gdańskiej, skrzyżowanie ulic Mickiewicza, i innych. Te urządzenia są w stanie wyłapać kierowców, którzy nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego, co znacząco zmniejsza ryzyko wypadków i poprawia ogólne bezpieczeństwo na drogach. Dzięki nim, każdy przejazd na czerwonym świetle jest rejestrowany, co skutecznie zniechęca kierowców do łamania przepisów i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Gdzie są kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle?
Kamery monitorują ponad 50. skrzyżowań i przejazdów kolejowych w całym kraju. Co jednak istotne, będzie ich z każdym rokiem coraz więcej, ponieważ sieć kamer Red Light jest nieustannie rozwijana. Staje się to prawdziwy nokaut dla piratów drogowych. Gdzie więc czają się te podstępne urządzenia? Dokładną mapę znajdziesz na stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Jednak dla tych, którzy nie chcą się wgłębiać w strony internetowe, przygotowałem coś lepszego – lista kamer rejestrujące przejazd na czerwonym świetle obejmuje miasta takie jak (z podziałem na województwa):
Województwo zachodniopomorskie
- Szczecin – skrzyżowanie ulic Gen. Taczaka, 26 Kwietnia i Derdowskiego
Województwo pomorskie
- Luzino – skrzyżowanie ulic Wejherowskiej i Lęborskiej z Chłopską i Wilczka
- Miszewo – skrzyżowanie ulic Gdańskiej z Gdyńską i Przodkowską
- Słupsk– skrzyżowanie ulic Wiejskiej z Gdańską
Województwo warmińsko-mazurskie
- Olsztyn – skrzyżowanie al. gen. Sikorskiego, Synów Pułku i Tuwima
Województwo wielkopolskie
- Piła – skrzyżowanie DK10 i DK11
- Komorniki – skrzyżowanie ulic Poznańskiej z Gottlieba i Magazynową
- Poznań – rondo Kaponiera
Województwo kujawsko-pomorskie
- Nakło nad Notecią – skrzyżowanie obwodnicy DK10 z ul. Mrotecką
- Grębocin – skrzyżowanie ulicy Kowalewskiej z Dworcową i Lubicką
- Kowal – skrzyżowanie DK 91 z ul. Wojska Polskiego
- Żnin – skrzyżowanie ul. Mickiewicza z ul. Kopernika
Województwo podlaskie
- Białystok – skrzyżowanie ul. Gen. Sosabowskiego/ Sulika z ul. Kazimierza Wielkiego
- Białystok – skrzyżowanie ul. Zwierzynieckiej z ul. Ojca Pio
Województwo mazowieckie
- Jabłonna – Rondo Biskupów Płockich
- Marki – skrzyżowanie al. marsz. Piłsudskiego z ul. Wspólną
- Mroków – skrzyżowanie al. Krakowskiej z ul. Rejonową i Szkolną
- Warszawa Rembertów – ul. Cyrulików – skrzyżowanie z przejazdem kolejowym
Województwo dolnośląskie
- Bolesławiec – skrzyżowanie u. Asnyka z Chrobrego, Spółdzielczą i al. Tysiąclecia
- Wrocław – skrzyżowanie ulic Na Ostatnim Groszu i Bystrzyckiej
- Wrocław – ul. Szczecińska – przejazd kolejowy
- Wrocław – ul. Średzka – przejazd kolejowy
- Polkowice – skrzyżowanie al. Marszałka Józefa Piłsudskiego z ul. Kopalnianą
- Jelenia Góra – skrzyżowanie al. Jana Pawła II (DK3) z Grunwaldzką
- Świdnica – skrzyżowanie ul. Esperantystów ze Stęczyńskiego/ Łączną
Województwo łódzkie
- Zgierz – skrzyżowanie al. Armii Krajowej z ul. Długą i pl. Jana Pawła II
- Piotrków Trybunalski – skrzyżowanie al. Gen. Sikorskiego z al. Concordii
- Łódź – skrzyżowanie ul. Drewnowskiej z al. Włókniarzy
- Łódź – skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Obywatelską
- Piotrków Trybunalski – skrzyżowanie al. Piłsudskiego z al. Armii Krajowej i al. Gen. Sikorskiego
- Łódź – rondo mjr. Alfreda M. Biłyka,
- Radomsko – ul. Piłsudskiego – przejazd kolejowy
- Wieluń – skrzyżowanie ul. Piłsudskiego, 18 stycznia i Krakowskie
Przedmieście
- Łódź – rondo Inwalidów
Województwo lubelskie
- Anielin – skrzyżowanie DK 874 z S12
Województwo podkarpackie
- Ropczyce – skrzyżowanie ul. 3 Maja z DK94
- Stalowa Wola – skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Komisji Edukacji Narodowej
Województwo małopolskie
- Olkusz– skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego, Pakuskiej z DK 94
- Mikołajowice – skrzyżowanie DK 94 z Sierachowicami
- Nowy Sącz – rondo Solidarności, skrzyżowanie ulic Kilińskiego, Królowej Jadwigi, Gen. Beliny Prażmowskiego z al. Józefa Piłsudskiego
- Kraków – rondo Dywizjonu 308, skrzyżowanie al. Pokoju z ul. Nowohucką
- Kraków – skrzyżowanie ul. Zakopiańskiej, Wadowickiej, Brożka i ks. Tischnera
Województwo śląskie
- Pyskowice – skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Toszeckiej
- Łaziska Górne– skrzyżowanie obwodnicy z ul. Cieszyńską
- Bielsko-Biała – rondo NSZZ Solidarność, skrzyżowanie ulic Sarni Stok i Warszawskiej
- Mikołów – skrzyżowanie ul. Cieszyńskiej z Gliwicką/ Wyzwolenia
- Pszczyna – skrzyżowanie ulic Męczenników Oświęcimskich z Górnośląską
- Zabrze – skrzyżowanie ul. Bytomskiej z ul. Z. Religi
Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle a ubezpieczenie
Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle mają również wpływ na ubezpieczenie. W przypadku, gdy kierowca zostanie złapany przez rejestrator za przejazd na czerwonym świetle, może otrzymać mandat oraz punkty karne. Właściciel pojazdu może również otrzymać wezwanie do wskazania kierującego pojazdem. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle są więc ważnym elementem w zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego i przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Warto pamiętać, że każde złamanie przepisów ruchu drogowego, w tym przejazd na czerwonym świetle, może wpłynąć na wysokość składki ubezpieczeniowej, co jest dodatkowym argumentem za przestrzeganiem przepisów.
Jaki mandat i ile punktów za przejazd na czerwonym świetle?
Po paru dniach jazdy po mieście i sprawdzaniu tych wszystkich lokalizacji już chyba wiem, czemu tak mało kierowców ryzykuje jazdę na czerwonym – czerwonym świetle grozi mandat w wysokości 500 zł. Choć nie jest to najwyższa możliwa kara w polskim Kodeksie drogowym, to może wzrosnąć w warunkach recydywy do poziomu, który zwala z nóg. Jeśli po raz drugi przejedziemy na czerwonym świetle, mandat może wzrosnąć do 4000 zł – to prawie tyle, ile wynosi rata za nowego “budżetowego SUV-a”! W przypadku popełnienia wykroczenia, mandat może być jeszcze wyższy. Warto jednocześnie pamiętać, że za złamania przepisów ruchu drogowego, takie jak przejazd na czerwonym świetle na przejeździe kolejowym, grozi mandat w wysokości 2000 zł.
Odpowiedź na pytanie, ile punktów za przejazd na czerwonym świetle, może być jeszcze bardziej bolesna. Takie zachowanie zagrożone jest aż 15. punktami karnymi. To praktycznie nokaut dla świeżo upieczonych kierowców. Warto jeszcze wspomnieć, że system Red Light nie reaguje tylko na przejazdy na czerwonym świetle. Kamery wyłapują także nieprawidłowy manewr na zielonej strzałce. Takie wykroczenie karane jest łagodniej niż przejazd na czerwonym świetle, ponieważ mandat wynosi 100 zł i 6 punktów karnych.
Jak uniknąć mandatu z kamery Red Light? Jedna dobra wiadomość na koniec – jeżeli wjechaliśmy na skrzyżowanie na żółtym świetle, to powinno zadziałać dwusekundowe opóźnienie. Kamery Red Light rejestrują przejazd na czerwonym świetle właśnie z takim dwusekundowym opóźnieniem. Tego rodzaju rozwiązanie pozwala opuścić skrzyżowanie kierowcom, którzy wjechali na nie na żółtym świetle, bez narażania się na mandat. Jeżeli jednak przejechaliśmy na czerwonym, dostaniemy wezwanie do wskazania kierującego pojazdem. W oświadczeniu kierowca może przyznać się do błędu, przyjąć albo odmówić przyjęcia mandatu lub też wskazać kierowcę, który faktycznie kierował. Ta ostatnia opcja często wywołuje rodzinne kłótnie, więc… lepiej po prostu nie jeździć na czerwonym!